I CANada

Direktlänk till inlägg 6 januari 2014

Underbara New York!

Av icanada - 6 januari 2014 18:54

Igår kom jag och Frida tillbaka till Montreal från New York. Till vår stora förvåning kom vi fram en timma FÖRE tabell, inte illa! Vi hade förberett oss för bussturen med att ha med alla kläder vi ägde in på bussen. Bussturen till NY var nämligen det kallaste vi har upplevt. Jag tror fasen att det var minusgrader alltså. På grund av kylan utomhus så funkade inte värmen som den skulle i bussen. Så vi satt hela resan fullt påpälsade med vantar, mössa, halsduk och jacka. Trots det höll vi verkligen på att frysa ihjäl. Men till vår stora glädje var det normal busstemperatur på hemresan :)

Vi har haft underbara dagar i NY, även om det har varit kallt. Det var inte jättemånga minus, men det var verkligen råkallt, så större delen av tiden gick vi runt med isklumpar till fötter och händer. Trots att det inte var så längesen jag var där så såg jag mycket nytt, utöver alla stora turistgrejer! Vi åkte ut till de mysiga delarna av Williamsburg (senast jag var där hamnade vi i hej-kom-och-hjälp-mig-kvarter), gick runt i SoHo och var även ute lite grann i Brooklyn. Vi var också på bio en av kvällarna. Dessutom var vi på Lejonkungen som var så sjukt bra! Kostymerna och kulisserna var helt fantastiska. Det såg verkligen ut som djur, och inte människor, på scenen. Och killen som spelade lilla Simba var så himla duktig, och musiken är ju underbar!

Vi hann knappt smälta den föreställningen innan det var dags för nästa häftiga upplevelse: Brooklyn Nets - Cleveland Cavaliers. NBA-matchen tog oss ut till Brooklyn, vilket var kul eftersom vi då fick en liten glimt av det området. Matchen var häftig, och själva inramningen är ju halva grejen. Det är många olika publiktävlingar under matcherna. Bl a var ställdes följande fråga till en kille:

"What should an athlet learn to love?

1. Red meat

2. Vegetables

3. Fries "

Underbart!

Pricken över i:et var när en amerikansk officier uppmärksammades på storbild för sina insatser för USA och tog tillfället i akt att fria till sin flickvän. Såklart. Så de 2 gånger jag har varit i NY under hösten har jag sett frierier 2 av 2 gånger (förra gången var det ju en kille som friade på skridskobanan vid Rockefeller center).

Första kvällen i NY var vi och hälsade på Patrik och Matilda som jag känner ifrån I i Lund. De har pluggat i Waterloo i Kanada nu under hösten och hade firat nyår i NY och lyckats hyra VÄRSTA lägenheten på Wall street tillsammans med sina bytiskompisar. Jag och Frida var minst sagt chockade när vi hittade fram till rätt höghus och insåg att byggnaden hade en reception där man anmälde sig. Vi fick även se takterrasen där de firat in nyåret, inte illa!

Såhär mycket snökaos var det på Manhattan:

Utsikt från Empire.

Fin promenad i Central Park med klarblå himmel.

Fika på svenskt konditori i Williamsburg.

NBA i Barclays Center

Tack min fina vän för besöket och en fantastisk tid i Montreal och New York <3

Sara

6 januari 2014 20:33

Låter helt underbart! Va roligt, det konditorit i Williamsburg var vi också på!