I CANada

Direktlänk till inlägg 31 december 2013

KYLA!

Av icanada - 31 december 2013 04:36

Den senaste veckans extrema kyla har gjort att vi känt oss som på skidsemester. Går man utanför dörren numera så är det givet att understället är på. Bortdomnade tår, frusen näsa och iskalla fingrar är allt mer förekommande inslag i den kanadensiska vardagen. Vi tar alla tillfällen i akt att gå in i affärer och caféer för en liten värmepaus. 


De senaste dagarna har mamma, Fia och Frida fått uppleva stora delar av Montreal. En dag blev det långlunch på ett mysigt ställe i gamla stan.

 

Vid Place des arts har de just nu någon slags ljusterapi med massa relfexer och lampor i olika färger. Det var vädligt "special" enligt mamma, så där togs många bilder :)

 

I lördags traskade vi ut i ett industriområde i hopp om att kunna hyra en bil, eftersom alla bilar i Centre Ville var uthyrda, nyårshets antar jag. Och visst fick vi tag på en liten bil. Den tog oss på två utflykter. Igår åkte vi till Quebec city. Via väderprognoserna hade vi förberett oss på typ -15 grader, dock hade vi missat den lilla detaljen att det blåste 9 m/s. Kylan vi möttes av var helt sjuk. I princip joggade vi runt hela Quebec för det var nästintill omöjligt att bara gå. Jag som redan varit i Quebec sprang i täten och visade vart man dricker Sunday afternoon champagne och vart alla mysiga gator fanns. De andra gillade verkligen Quebec, det är verkligen en liten idyll-stad. Det var väldigt kul att komma dit med bil så att man fick sig en bättre uppfattning om staden. 


Jag har redan bidragit med min beskärda del av att fota Quebec och kände inte att jag var beredd att offra min händer till kylan, så det blev inte många bilder för min del men en av de få jag tog var självklart på min favoritgata (ja, jag har redan hunnit skaffa mig det efter ett besök).

 


Idag vaknade vi till skinande sol och klarblå himmel. Bilen styrde vi mot Mont Tremblant som är en liten skidort cirka 2 timmar från Montreal. Jag besteg det berget tidigare i höstas när vi åkte med 5 bussar från Poly dit. Vägen dit är väldigt vacker med massa berg med snötäckta granar. Dock var vi inte ensamma om att utnyttja denna vackra dag så när vi nådde fram till skidbyn så hittade vi ingen parkering trots ett ihärdigt cirkulerande. Då bestämde vi oss för att åka vidare mot nationalparken som ligger i området. Efter en liten felkörning hittade vi tillslut parken och vi körde en bra bit in i den innan vi hittade ett litet info-hus där det blev en fika med en otroligt fin utsikt ut över en frusen sjö. 

 

När vi sedan kom tillbaka til skidbyn hade vi mer lycka med parkeringen och kunde ta oss en liten promenad bland mysiga restauranger och små hus. 

 


Sista måndagen detta året avslutade sedan hemma med lite olika små tapas, ett glas vin och provpackning av väska för min del. Hm, jag undrar hur jag ska få med mig allt hem :P 


 
 
Ingen bild

Mormor

31 december 2013 10:50

Vilken tur att ni har vikingablod i er i denna midvinterkyla! Gott Nytt 2014 till er alla. Björnkramar från Mormor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av icanada - 21 februari 2014 17:32

Merci ā tous pour ce semestre fantastique! J'ai vraiment aimé Montréal, Canada et tous le monde que j'ai rencontré!!   Det blev en lång paus innan det nu är dags för sista inlägget på den här bloggen. Just nu känns Kanada och franskan relativt av...

Av icanada - 11 januari 2014 13:17

Igår landade jag i tid på Kastrup och tog mig med tåget över sundet till Lund. Jag ska stanna här över helgen, för jag har innebandymatch i Helsingborg på söndag :) Sedan åker jag till Borås och stannar där tills nästa helg!    Som alltid när man...

Av icanada - 9 januari 2014 23:17


Jag tänkte att jag tar det säkra kortet och tar en taxi till flygplatsen, för att inte riskera att metron krånglar eller att flygbussen inte går. Plus att jag ju hade rätt mycket grejer. Men när vi kommer upp med taxin på motorvägen är det världens k...

Av icanada - 9 januari 2014 19:08


Det här är en långsam förmiddag. Mitt plan ska lyfta 17.25 lokal tid (om det nu kommer att gå i tid), så det är verkligen en seg väntan. Enligt tabell ska jag landa på Kastrup imorgon fredag kl 10.50, men vi får väl se.   Det är väldigt blandade ...

Av icanada - 9 januari 2014 04:00


Så kom då äntligen det sista resultatet och det innebär att JAG HAR KLARAT ALLA MINA KURSER!!!!! Helt sjukt!!!   Efter de första dagarna av kurserna visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Där i början av september var föreläsningarna ...

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards