I CANada

Alla inlägg den 16 november 2013

Av icanada - 16 november 2013 22:46

När man ses en lördag kl 11 i skolan för att göra grupparbete kan det lätt bli lite flummigt. 


Här är min gruppmedlemmar i kursen Kontinuerlig förbättring: Romain, Pierre och Andi

 


Bild från gårdagens för-öl med tyskarna Kathi, Malte och Patricia

 

Jag höll en crash course i svenska. Patrica kör nu på följande: "Hejhej! Två öl, tack. Fan. Helvete" och Malte: "Jag letar efter en telefonkiosk".


Idag lyckades jag äntligen ta mig till den berömda marknaden Jean Talon. Jag har velat åka dit hur länge som helst, men aldrig haft tid. Den finns med som den bästa marknaden i Kanada i min guidbok, och det var verkligen en upplevelse!  

Ett helt himmelrike av grönsaker, frukt, svamp och massa annan mat. Och självklart en massa saker med sirap! Det var ett ypperligt tillfälle att hitta grönkål, trattkantareller och tranbär till kvällens trerätters som ska lagas hemma oss mig med ett gäng! 

 

Värmen har kommit tillbaka lite igen (kanske bara idag), så på vägen hem promenerade jag utan jacka. Underbart!

 


Av icanada - 16 november 2013 02:00

Den här veckan har jag känt att jag inte riktigt räcker till någonstans. Med 5 olika grupparbeten går man ständigt runt med dåligt samvete för att man inte hinner sätta sig in överallt. Jag gör ju självklart mina delar, men jag känner att jag inte hinner göra det lilla extra i arbetena. Samtidigt som man sitter och försöker skriva i det ena arbetet pågår milslånga konversationer på facebook i ett annat arbete, som man inte hinner kolla just då. Och ja, ni fattar, allt känns lite halvdant.


Men mellan pluggvarven har det iallafall hänt lite skoj. Polyhabs (Poly=förkortning på Polytechnique, habs=smeknamn på hockeylaget Montreal Canadiens) visade i tisdags matchen mellan Canadiens och Tamba Bay på storbild i skolan. Med popcorn, öl och galna fans var det en mycket trevlig tillställning. Även om det tillslut blev förlust på straffar. 


Matchsällskapet: Manon och Miriam (Patricias syster som var på besök)

 


Pausunderhållning var korvätartävling, var det i nordamerika jag var eller?

 


Den senaste tiden har jag haft lite shit-jag-är-bara-på-Poly-och-hinner-inte-se-så-mycket-av-Montreal-panik, så i torsdags fick jag med mig Johan och Ella på restaurang. Vi åt på Robin des Bois (Robin Hood). Det var supergod mat och restuarangens koncept var toppen: alla servitörer jobbar idellt och all vinst går till välgörenhet. Där kände man verkligen för att betala den obligatoriska 15%-iga dricksen. 

 


Efter middagen glänste Johan med vackert spel på restaurangens piano.


Nej, dags att göra mig i ordning för kvällens besök på Swingklubb :)   


Av icanada - 16 november 2013 00:37

Den fick jag kliva ur idag. Det var min första redovisning här borta, i kursen Teknologi och internationell konkurrens. Det var inte redovisningen i sig som främst var utanför min comfort zone, utan kanske allra mest att jag inte hade haft möjlighet att förbereda mig så mycket. 


Min grupp valde att vara iskall nog att sätta ihop den slutliga presentation idag på förmiddagen, ett par timmar innan redovisningen skulle hållas (inte min idé, tro mig). Det gjorde att vi delade upp vad alla skulle prata om först typ två timmar innan redovisningen (givetvis redovisade ju alla de delar de hade jobbat med mest, men ändå). Även om jag ska hålla en presentation på svenska brukar jag ju vilja förbereda mig lite och hinna öva igenom dagen innan, men här skulle jag alltså köra på franska och bara hinna öva igenom ett fåtal gånger, hmm. Så man kan säga att jag kastades ut ur min comfort zone... Men det gick faktiskt ganska bra. Enligt min egen uppfattning så pratade jag ganska lugnt, och stakade mig inte! Även om jag bara kanske pratade i 4 min (det var en 20 min lång redovisning, men vi var 5 pers), så har jag ändå gjort mitt första framträdande på franska! En bra uppvärmning inför nästa veckas två redovisningar!



Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards