I CANada

Alla inlägg den 29 november 2013

Av icanada - 29 november 2013 04:27

Jag kan numera glädjas över att ha tagit min första crédit i Kanada (=2 högskolepoäng), yey! Det är i kursen ”jobba i lag” som jag avslutade för några veckor sedan (den avslutades innan alla andra kurser för den var bara 1 crédit och de flesta andra är 3).


Rent kunskapsmässigt var det ingen svår kurs, men med tanke på att jag var den enda i kursen som inte var fransktalig så är jag sjukt nöjd med att få B+. Dock är betygssystemet här så jäkla oklart. Fastän jag har frågat två lärare och flera andra kanadensiska elever om hur betygen sätts så är det fortfarande oklart. Det är någon form av normalfördelningskurva, men lärarna själva kan typ bestämma vilken poäng som ska vara godkänt. När en kurs är klar så ser man vad alla har fått för poäng och sedan räknas betygen ut på något vänster med hjälp av dator och att lärarna själva sätter sina gränser. Oavsett så gäller några saker: man vet aldrig innan kursen börjar hur många poäng som kommer krävas för att bli godkänd och ens resultat står i jämförelse med andras resultat i klassen. Och för mig blir det ju extra svårt eftersom mina resultat ska jämföras med andra som har franska som modersmål.


Men i den här kursen gick det ju bra iallafall. Jag hade över medelvärdet i klassen och det är bara A och A* som är betygen över mig. Oavsett hur det går med dom andra 14 créditen så tar jag iallafall med mig 1 hem!


I övrigt har jag inte haft en produktiv dag, men skit samma. Imorgon är det iallafall fredag!!

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards