I CANada

Alla inlägg den 24 november 2013

Av icanada - 24 november 2013 02:00

Några små vita korn singlar ner från himlen utanför mitt fönster. Helt plötsligt är marken täckt av ett litet tunt, vitt lager. Den första snön har lagt sig!

 

Tur då att jag var på stan en sväng idag och inhandlade mössa och halsduk. Självklart fanns en tomte på plats i köpcentret som jag var inne i.

 

 

I torsdags var det Vin et fromage kväll i skolan. För 15 dollar var det öppen vin- och ostbar och det fanns mycket gott att välja på. En riktig lyckokväll för alla fransmän som saknar sitt vin och sin ost (det finns ju här, men det är väldigt mycket dyrare än i Frankrike). Och vi svenskar njöt också av godsakerna såklart. 

 

Igår kväll var jag och Coralie på bio, Hunger Games 2. Efter att vi hade köpt biljett ur en klassisk biolucka inne i ett köpcenter kom vi in till biosalongen och fick välja plats helt själv. Här jobbar dom tydligen inte med numrerade platser. Coralie upplyste mig om att man inte gör det i Frankrike heller. Hursomhelst, filmen var bra och till min stora lättnad var den inte dubbad (tydligen dubbas vissa filmer även här). Engelskan var som ljuv musik i mina öron! 

 

Idag saknar jag faktiskt Lund lite. Finn vann med 6-5 i sudden death mot våra stora rivaler Kävlinge och så är/var det Finnfest ikväll. Shit vad jag saknar att spela innebandy!! Dessutom har korridoren varit med i en pepparkakshustävling och är på fest på Vgs. Men men, min kväll är inte fy skam heller, strax ska jag iväg och spela FIFA hemma hos Miguel! 

Av icanada - 24 november 2013 01:32

Igår kunde jag säga hejdå till ytterligare två grupparbeten, såå gött! Vi hade inlämning i kursen Gestion de projets (Management of projects) och sedan redovisning i kursen som översatt heter Management of research-developement and innovation. Där gick arbetet ut på att göra en teknologisk strategi för Tesla Motors. Det var en 30 minuter lång redovisning (det är nog den längsta jag har haft) men vi var 6 st, så mitt framträdande var ca 5 min. Det gick bra för hela gruppen och jag har en fransk kompis i kursen som lyssnade och han sa att jag pratade bra och hade bra flyt, så det kändes bra :) 


Här har ni Teslagruppen i ett av caféerna på skolan: Martial, Patricia, Loic, Vincent och Paul . Killarna är fransmän och Patricia är tyska (hon har ju funnits med här i bloggen tidigare). 

 

I den kursen fick vi också tillbaka vår individuella inlämningsuppgift som för mig innebar blod, svett och tårar för några veckor sedan när jag sov typ 8 h på tre nätter. Jag fick iallafall 23,25 poäng av 30, vilket var över medelvärdet, så det var gött. Dock var det lite fusk, för jag gjorde den på engelska. Jag kunde inte motstå det när jag fick erbjudandet. Det var ju trots allt 13 sidor. Men all info var ju på franska, så det var väl halvfusk :p Men det är faktiskt det enda jag har gjort på engelska under denna terminen. 


Nu återstår ett sista ryck med gruppinlämningar. Nästa vecka ska två st ā 25 sidor in på onsdag respektive fredag. Den ena gruppen gör mig galen! Folk gör inget. Vi säger varje gång att "nu gör vi detta till nästa gång", men det är alltid två stycken som inte har gjort något. Dom skjuter upp gruppmöten för att "hinna göra det vi skulle ha gjort", men sedan när vi väl ses har dom inte gjort det. Jag har försökt att styra upp det och göra så att vi iallafall gör relevanta saker ihop när vi väl har möte, men det är svårt på franska och när man uppenbarligen inte har samma åsikt om vad som är viktigt i ett grupparbete. I dom lägena saknar jag verkligen mina forna gruppmedlemmer hemma i Lund!! 


Efter nästa fredag så börjar tentaperioden, sjukt att terminen börjar närma sig sitt slut... 

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards