I CANada

Alla inlägg den 21 november 2013

Av icanada - 21 november 2013 18:25

Många frågar hur det egentligen går med franskan. Det finns inget lätt svar på den frågan :P Det är alltid svårt att känna/märka en utveckling när man är mitt i den, men jag har absolut bättre flyt i tal och skrift nu, och man har lärt sig många ord och vardagsuttryck. Däremot så har jag ju inte studerat franska medans jag varit här, så jag gör ju fortfarande en del grammatiska fel osv. Eftersom jag pratar ganska snabbt på svenska så har jag svårt för att prata väldigt långsamt på franska och hinna tänka igenom grammatik osv, så därför pratar jag lite fortare och märker själv att gör jag vissa fel ibland. Men jag kan absolut ha vanliga samtal utan problem och så länge jag inte är i en väldigt detaljerad diskussion så kan jag nog alltid få fram vad jag vill säga. Jag kan göra mig förstådd med det mesta jag vill säga. Sedan har väl förmodligen mitt uttal förbättrats, som tur är så umgås jag ju mest med folk som pratar fransk-franska och inte quebeckisk franska.


Det som fortfarande är svårast är att resonera på franska och att sitta i en större grupp med bara fransmän. Om man har en väldigt specifik fråga kring något kan det vara svårt att få andra att förstå den, och om man sitter i ett grupparbete och ska resonera kring något så kan det vara svårt på franska. Ibland när man har en dålig franskdag så kan man känna sig så oerhört trög, och ibland börjar jag nästa ifrågsätta om jag kan någoting om något alls. Ibland känner man sig som person lika trög som man ibland låter när man ska försöka säga något svårt på franska.


Jag tror att det är väldigt lätt att tänka att någon inte är så kunnig för att den inte kan språket, så har säkert många tänkt om mig här ibland och även jag själv om andra. Det är oerhört lätt att undermedvetet bland ihop det där. Nu när jag varit på "andra sidan" har jag fått en ny respekt för människor som inte kan ett språk klockrent, det betyder absolut inte att man inte kan något. Det är något som ni alla kan försöka tänka på, inklusive jag själv.


MEN något som gjorde mig glad igår var att Andi sa att han hade pratat med en fransman som lyssnade på min redovisning i fredags och den fransmannan sa att jag pratade jättebra franska och att jag var bäst av alla icke-fransktalig bytisar som redovisat i den kursen (i den kursen är vi några stycken faktiskt). Så det är ju något att ta med sig när man ibland känner att franskan går åt pipan :)


En bild på Montreal som Malin tagit. Den har egentligen inte alls något att göra med det jag skrivit om. Förutom att man pratar franska i Montreal då ;)

 

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards