I CANada

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Har du funderingar om Kanada?

Av icanada - 10 november 2013 19:30

Okej, jag ska verkligen inte leka storbloggare för det är jag absoult inte. MEN jag har två grymma kanadensare som finns tillgängliga för att svara på frågor om Kanada, så jag tänkte köra varsin intervju med dom. Så om du har någon som helst fråga (stort eller smått, om poltik eller skolsystem, vad som helst) om Kanada så skriv det som en kommentar eller skicka till mig på nått annat sätt, så ska jag se till att ni får bra svar (och om ingen alls har någon fråga så har jag själv flera stycken ändå).


Den ena killen, Vincent, bor här i Montreal och läser också på Poly. Den andra killen, Farees, är från Toronto men pluggar i Ottawa. Så vi har alltså en i Quebec och en i Ontario, en fransktalande och en engelsktalande :) Både två har varit på utbyte i Lund. 


Här har ni möjlighet att få en bra bild av Kanada (inte bara genom mig som är wannabe kanadensare) och kanske deras syn på Sverige och andra länder, så kör på med frågor :D 

  

Foto: Malin Alsved :)


 
 
Ingen bild

Fia

10 november 2013 19:56

Vilken är Kanadas nationalrätt enligt dina källor? + vilka fördomar tror dom att det finns om Kanada? (Typ som att folk tror att det finns isbjörnar i Sverige etc.)

 
Ingen bild

Linnea

10 november 2013 20:53

Vad tycker folk från den fransktalande delen om de från den engelsktalande delen och tvärtom? :D

Vart åker kanadensare på semester?

 
Ingen bild

Oskar

10 november 2013 22:02

Vilken stad är den största till ytan och även vilken som har mest invånare?:)
Vilka språk föredrar kanadeserna? Franska eller engelska?
Varför är det just lönnlövet i Kandas flagga?

 
Ingen bild

Pappa

11 november 2013 15:30

Å varför är flaggan röd o vit? Varken lik franska el engelska flaggan... Troligen m flit, som en del av frigörelsen, men vad står det för?! Varför äter dom inte tacos som alla andra...?!! Vad har dom för starka varumärken? Vad är dom kända för mer än hockeyn o björnar?!

 
Ingen bild

Angelika

11 november 2013 17:48

Vad tycker kanadensare om amerikaner? (Med tanke på alla skämt amerikanarna drar om kanadensarna) Har de nåt liknande som vi har "Sverige/Norge-skämt"?

 
Ingen bild

Frida Jansson

11 november 2013 20:09

Jag är nyfiken på det politiska systemet. Liknar det USA där delstater har en del "makt" eller är det mer likt oss?

Vilken är nationalsporten?

Hur är det med matvanor, likt Sverige? USA? (tänker typ hamburgare, pizza)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av icanada - 21 februari 2014 17:32

Merci ā tous pour ce semestre fantastique! J'ai vraiment aimé Montréal, Canada et tous le monde que j'ai rencontré!!   Det blev en lång paus innan det nu är dags för sista inlägget på den här bloggen. Just nu känns Kanada och franskan relativt av...

Av icanada - 11 januari 2014 13:17

Igår landade jag i tid på Kastrup och tog mig med tåget över sundet till Lund. Jag ska stanna här över helgen, för jag har innebandymatch i Helsingborg på söndag :) Sedan åker jag till Borås och stannar där tills nästa helg!    Som alltid när man...

Av icanada - 9 januari 2014 23:17


Jag tänkte att jag tar det säkra kortet och tar en taxi till flygplatsen, för att inte riskera att metron krånglar eller att flygbussen inte går. Plus att jag ju hade rätt mycket grejer. Men när vi kommer upp med taxin på motorvägen är det världens k...

Av icanada - 9 januari 2014 19:08


Det här är en långsam förmiddag. Mitt plan ska lyfta 17.25 lokal tid (om det nu kommer att gå i tid), så det är verkligen en seg väntan. Enligt tabell ska jag landa på Kastrup imorgon fredag kl 10.50, men vi får väl se.   Det är väldigt blandade ...

Av icanada - 9 januari 2014 04:00


Så kom då äntligen det sista resultatet och det innebär att JAG HAR KLARAT ALLA MINA KURSER!!!!! Helt sjukt!!!   Efter de första dagarna av kurserna visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Där i början av september var föreläsningarna ...

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards