I CANada

Alla inlägg den 8 december 2013

Av icanada - 8 december 2013 17:23

Nu är första sluttentan av fem skriven. Det var en underlig tenta eftersom den enbart bestod av flervalsfrågor, vilket jag inte är van vid att sluttentor är. Det är lätt att tänka att det är lättare med flerval, men faktum är att jag nästan tycker att det är svårare ibland. Många alternativ var väldigt lika och för mig räcker det att jag inte fattar ett ord för att svaret ska bli konstigt. Vissa saker har man ju dessutom en egen tolkning av, och när man inte hittar en sådan tolkning bland svarsalternativen så är det ju lite jobbigt. Men men, nu är det bara att ladda om till resterande fyra tentor. Två av dom är på onsdag, en på morgonen och en på eftermiddagen. Sedan har jag en på torsdag och den sista på söndag. Dirket efter sista tentan sätter jag mig på planet till VANCOUVER där jag ska möta upp pappa! Jag är så taggad på att få se den staden som sägs vara en av de vackraste i världen!!


Jag glömde att berätta att den 6 december är en minnesdag här på Polytechnique. Anledningen är att den 6 december 1989 så inträffade det som kom att kallas École Polytechnique Massacre, eller Montreal massacre. En 25-årig kille gick in på skolan och sköt 28 personer innan han sköt sig själv. 13 kvinnliga elever och en i personalen dog. Han började attacken genom att gå in i ett klassrum och separera killarna och tjejerna och sedan sköt han tjejerna. Han gick sedan runt och letade efter tjejer att skjuta. Han ska tydligen ha sagt att han "bekämpade feminismen" och han klarade inte av att tjejer utbildade sig.


Jag hade inte hört talas om det här innan jag kom hit. Jag vet inte om ni (kanske framförallt generationen över mig) hörde talas om detta när det inträffade för 24 år sedan?

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards