I CANada

Direktlänk till inlägg 23 december 2013

3 timmar i Seattle

Av icanada - 23 december 2013 04:45

Det var allt vi fick när vi bestämde oss för att hyra en bil och åka de cirka 20 milen till Seattle i USA. Vi hade blivit lovade att bilen vi skulle hyra skulle köras till hotellet och att vi kunde åka kl 8. Men istället fick vi ta en taxi till utkanten och hämta upp bilen av en stressad man som försökte hjälpa typ 4 kunder samtidigt. Inte heller fick vi någon GPS utan allt vi hade med oss var en odetaljerad karta av Vancouver. Men vi tog oss upp på rätt highway och styrde kosan mot gränskontrollen. Vi möttes av en gigantisk bilkö och när vi typ 1 timma senare kommer fram till gubben i luckan så får vi reda på att vi måste gå in inomhus för att få passen stämplade.. Okej tänkte vi och parkerade. När vi kommer in möts vi av en gigantisk kö, men vi ser ju också flera "kassor" så det var ändå fortsatt glada miner. De byttes dock ganska snabbt ut mot mer frustrerade miner. Kön rörde sig knappt framåt och än den ena än den andra verkade typ gå på lunch. Sjuuukt ineffektivt system, men det verkade inte röra dem i ryggen. Med sin stolta amerikanska hållning, näsan upp i vädret och kepsen nedkilad över ögonen så noterade dom nog inte ens att det var en kö. 


Just det, det fanns 3 olika köer: A, B och C. C var uppenbart för några priviligerade så där ställde vi oss inte. Efter ett tag frågade jag en "officier" vad det var för skillnad mellan A och B. Han svarade att B is good, you wanna be there. A is complicated. Så vi stod kvar i kö B i drygt 2 timmar. Vissa stunder var det inte ens någon som jobbade med våran kö. När vi tillslut kom fram tog det typ 1 minut för dom att "godkänna" oss efter lite oligatorisk utfrågning. Så, tillslut kunde vi köra vidare. 


Alla dessa olika förseningar gjorde att vi endast fick drygt 3 timmar i Seattle :P Vi ville inte åka hem för sent eftersom vårt flyg gick till Montreal tidigt på morgonen efter (och man kunde ju uppenbart inte veta hur länge man kunde bli kvar vid gränskontrollen). Men, vi kom faktiskt fram till Seattle tillslut och det var verkligen värt det. Vi åkte upp i The space needle och fick en fantastiskt fin utsikt över staden när det var på väg att skymma. Det var otroligt vackert med både vattnet och så bergen längre bort. Sedan gick vi längs med vattnet och åt på en god fiskrestaurang. Efteråt tog vi 5th avenue tillbaka till bilen. Lagom störigt att gå förbi typ ett 3 våningar högt Forever 21 och andra butiker när man inte har tid att gå in. 


     

  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av icanada - 21 februari 2014 17:32

Merci ā tous pour ce semestre fantastique! J'ai vraiment aimé Montréal, Canada et tous le monde que j'ai rencontré!!   Det blev en lång paus innan det nu är dags för sista inlägget på den här bloggen. Just nu känns Kanada och franskan relativt av...

Av icanada - 11 januari 2014 13:17

Igår landade jag i tid på Kastrup och tog mig med tåget över sundet till Lund. Jag ska stanna här över helgen, för jag har innebandymatch i Helsingborg på söndag :) Sedan åker jag till Borås och stannar där tills nästa helg!    Som alltid när man...

Av icanada - 9 januari 2014 23:17


Jag tänkte att jag tar det säkra kortet och tar en taxi till flygplatsen, för att inte riskera att metron krånglar eller att flygbussen inte går. Plus att jag ju hade rätt mycket grejer. Men när vi kommer upp med taxin på motorvägen är det världens k...

Av icanada - 9 januari 2014 19:08


Det här är en långsam förmiddag. Mitt plan ska lyfta 17.25 lokal tid (om det nu kommer att gå i tid), så det är verkligen en seg väntan. Enligt tabell ska jag landa på Kastrup imorgon fredag kl 10.50, men vi får väl se.   Det är väldigt blandade ...

Av icanada - 9 januari 2014 04:00


Så kom då äntligen det sista resultatet och det innebär att JAG HAR KLARAT ALLA MINA KURSER!!!!! Helt sjukt!!!   Efter de första dagarna av kurserna visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Där i början av september var föreläsningarna ...

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards