I CANada

Alla inlägg den 10 september 2013

Av icanada - 10 september 2013 03:11

Jag är just hemkommen efter en BLÖT helg! Blöt i bemärkelsen:

- att det regnade under hela lördagens rundvandring i Toronto

- att båtturen som vi tog vid Niagarafallen innebar en dusch

- att jag och Malin tog oss ett dopp i Lake Ontario vid byn Niagara-on-the-lake


Lördagens turistande i Toronto var förhållandevis planlöst. Med varsitt nyinskaffat paraply gav vi oss ut på stan.

 

 


Vi strosade runt i staden utan att ha kollat upp så mycket "måsten" innan. Under dagen hamnade vi bl a utanför Air Canada Centre där Maple Leaf Garden ligger (och där Toronto Maple Leafs spelar sina matcher i hockey). Tyvärr var det stäng så det blev ingen rundvandring där inne.

 


Dagens bästa var St Lawrence Market. Där fanns fantastiska saker i matväg och vi åt på en god fiskrestaurang. 

 


Vi hamnade även i ett shoppingcenter där ett sminkmärke lanserade nya saker och då måste ju såklart en man spela fiol på bordet och folk sitta uppklädda till tänderna vid ett bord med fina glas och lyxig "mat". 

 

 


Söndagen bjöd på fantastiskt väder när vi styrde bilen mot Niagarafallen! För ganska exakt 14 år sedan befann jag mig faktiskt på samma plats. Då var jag 10 år och åkte med familjen längs USAs östkust. Jag minns allt väldigt detaljerat och även om resan år 1999 till stor del handlade om att hitta så många olika pokémon och beanie babies som möjligt så kommer jag ihåg att jag tyckte att besöket vid Niagarafallen var mycket häftigt! Då var vi bara på den kanadensiska sidan ett kort tag och jag kommer ihåg att jag tyckte att det var tråkigt att vi inte hann spendera mer tid i Kanada då. Inte visste jag då att jag 14 år senare skulle bo en period i just Kanada, häftigt! Hursomhelst, när vi nu i helgen kom till fallen och såg dom på avstånd så funderade jag en del på hur det kommer sig att just dessa fall blivit så kända, det finns ju t ex många mer okända vattenfall med betydligt högre fallhöjd. Men när vi kom fram till fallen så insåg jag ändå att det är väldigt häftigt. Det är ju ofantliga mängder vatten som faller varje sekund. Båtturen fram till fallen var väldigt häftig och man fick sig en rejäl dusch. 

 

 

             


Byn, eller nästan staden, som byggts upp vid fallen är väldigt amerikansk och kommersiell. Det var därför väldigt skönt att åka vidare mot lite mer genuina byar. På vägen mot Niagara-on-the-lake åkte vi förbi vingårdar där vi stannade och provsmakade lite vin. N o t l var ett fantastiskt mysigt ställe där vi åt god lunch och jag och Malin tog oss en simtur i Lake Ontario där man faktiskt kunde se ända till Toronto (ca 2 h bilfärd bort), i dom lägena är CN Tower ett bra riktmärke. 

 

   


Idag blev det tidig uppstigning för att ändå avsluta helgen med något väldigt turistigt: en tur upp i CN tower. Jag som älskar utsikter och att få överblick över städer tyckte det kul att åka upp till 346 m (tornet är högre än så). Hissen gick utanpå tornet med glasväggar utåt och uppe i tornet fanns det en del där golvet var av glas :) 

       


Det är föga nytt att det är spännande att lära känna människor från olika länder. Det är väldigt kul att utbyta erfarenheter och inse vilka stora skillnader det är i hur man ser på saker och ting. Under helgen diskuterade vi t ex det här med att ta sabbatsår efter gymnasiet. I princip så existerar det ju inte i andra länder. Dom har väldigt svårt att förstå vitsen med det och ser det som tid när man bara lallar omkring, medan många i Sverige (inklusive jag själv) ser det som väldigt meriterande att faktiskt ha haft ett jobb, varit ute och upplevt saker mm innan man sätter sig i skolbänken igen. Bristen på sabbatsår i andra länder gör ju också automatiskt att jag oftast är gamlingen i gängen här, haha. I vissa situationer märker jag verkligen att jag har några fler år på nacken :P Men å andra sidan kan man ha kul tillsammans även om det skiljer några år :) 


Med halvdåliga vägkartor, mycket sparsamt med skyltar och tafatta försöka att använda google maps med halvbra internet så har vi lyckats ta oss både till och från Toronto med den här grymma bilen (som vi fick låna för att det var slut på dom mindre bilarna)! 

 


Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards