I CANada

Alla inlägg den 24 september 2013

Av icanada - 24 september 2013 14:00

Det är några som har undrat om jag trivs med min "klass" i Montreal. Jag har ju egentligen inte någon klass här, utan alla kurser jag har valt är liksom fristående (även om 5 av 6 kurser är industriell ekonomi kurser). Men på ett sätt kan man ju säga att alla andra utbytesstudenter är min "klass", för vi är ju alla i samma båt på nått sätt och det var dom jag nollades i samma grupp som. 


Alltså, alla kurser jag läser blir ju som varsin "klass". I vissa kurser är jag den enda utbytesstudenten medan det i andra  kurser är många andra bytisar också. Det tråkiga är ju att jag är den enda som läser exakt mina 6 kurser på Poly, så det är svårt att plugga ihop med andra eftersom alla ju måste göra sina egna prioriteringar i hur mycket tid man vill lägga på sina olika kurser. Dock så har jag grupparbeten i alla kurser, där man är typ 4-5 st i varje grupp. Så med alla mina grupper så är jag ju gruppkollega med typ 30 olika personer :p Det är med andra ord MYCKET att hålla koll på med gruppträffar på olika håll, förberedelser inför träffar mm. Men fördelen är ju att man lär känna många människor (även lite quebeckare vilket är kul, för på fritiden umgås jag ju nästan bara med andra bytisar) :)

Av icanada - 24 september 2013 03:01

Eftersom jag inte läser någon lokaltidning eller något övrigt ur kanadensiska media så överraskas man ibland av saker som händer. Igår upptäckte jag t ex att Montreal maraton sprangs fem kvarter bort från mig! Jag hade sett lite staket utsatta några dagar innan och funderat lite vad de var till, och igår fick jag ju svaret, haha.  


Jag är inte heller så uppdaterad vad som händer i skolan. Idag när jag kom dit var det en arbetsmarknadsmässa i entren. Till min stora förvåning ser jag helt enkelt en monter med en logga som jag väl känner igen, nämligen Ericsson :) Egentligen hade jag ju inget specifikt att säga till Ericsson i Montreal, men jag gick ändå fram och sa att jag kommer ifrån Sverige och att jag jobbat på Ericsson under två somrar. Han svarade typ "okej". Jag frågade lite vad dom jobbar med här i Montreal och fick ett kort, oklart svar. Sedan frågade han om jag sökte praktik, men det gjorde jag ju inte, så efter det avlägsnade jag mig. Han var inte otrevlig, men jag tyckte nog det var coolare att jag jobbat på Ericsson i Sverige än vad han tyckte, hehe (han kanske inte hade koll på ett Ericsson är svenskt heller).

 


------------------------------------------------

I morse blev jag glatt överraskad när min telefon ringde och på skärmen stod det Laurène. Laurène och jag var med i samma utbyte under gymnasiet. Hon bodde hos mig i knappt två veckor och sedan bodde jag hos henne i Frankrike. Vi har ändå hållit kontakten ganska bra via Facebook, men vi har inte träffats sedan dess och jag tror faktiskt aldrig att vi har pratat via Skype eller liknande. Så döm min förvåning (och gläjde) när jag plötsligt ser att hon ringer. Vi pratar ett tag och det visar sig att hon precis sett att jag har ett kanadensiskt nummer och hon ringer gratis hit. Det var väldigt kul att prata med henne, och efter att ha snackat franska här i en månad nu så kunde jag prata på bra på franska :) 


-----------------------------------------------


Just det, jag har fått en cykel här :) Min roomies flickvän hade en gammal över som jag fick, sjukt nice! Så nu ska jag bara skaffa ett ordentligt lås så är det bara att svischa fram på Montreals gator sedan. 


-----------------------------------------------


Ikväll har jag pratat en del med min buddist-roomie. Vi pratade bland annat om Kanadas statsskick (drottning Elizabeth II är ju drottning även här och dom har en premiärminister som heter Steven Harper) och Québec. Så sent som 1995 var det en folkomröstning för om Québec skulle bli självständigt. Nej-sidan vann med 51%...


Annat politiskt som diskuteras här i Québec nu är förslaget om att införa ett slöjförbud (och förbud mot att öppet bära religiösa symboler), likt det som redan finns i Frankrike.


------------------------------------------------


Okej att många toalettbås här inte direkt är rejäla, men toaletten på gymmet idag tog ändå priset. Flera cenimeters glipa (ja, dörren är stängd och låst).

 

Vad hände med privacyn?


------------------------------------------------

Nu när hösten är här så snackas det mycket om alla fina höstfärger. Kanadensare är otroligt stolta över att löven på alla träd ändrar färg. Det är så himla lustigt att dom gör en så stor grej av det, som om det är unikt här och att löven inte ändrar sin färg någon annanstans i världen! Men jag medger, det är väldigt vackert! 


Godnatt/godmorgon på er!

/Carro, som verkligen ska NJUTA av alla färger imorgon ;) 

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards