I CANada

Alla inlägg den 18 september 2013

Av icanada - 18 september 2013 19:08

Lunch i solen, på en gräsplätt med utsikt över Montreal!

Av icanada - 18 september 2013 03:52

Allt det jag nyss skrev i föregående inlägg minskar helt plösligt i värde när jag går in på Aftonbladet och möts av rubriken att den fantastiske skribenten Kristian Gidlund (http://ikroppenmin.blogspot.com/) har avlidit efter sin långa kamp mot cancern. Bara fyra dagar innan sin 30-årsdag.

Av icanada - 18 september 2013 03:19

Det har jag firat med att första gruppinlämningsuppgiften (av typ tusen) är klar! Det känns skönt att iallafall bocka av något. Den gruppen består av mig, två franska killar och en tysk kille. Vi två icke franskspråkiga har gjort så gott vi har kunnat med skrivandet. Jag kan ju absolut skriva en text, men när den sedan ska vara på formell franska blir det svårare. Jag hatar att känna att jag inte riktigt kan bidra i sådana gruppsituationer. Men jag har ju lagt ner tid på det iallafall.


Efter grupparbetet pratade jag och den tyska killen lite grann om att det är ovant och jobbigt att inte riktigt kunna bidra med allt man vill. Men då sa han faktiskt något väldigt bra och som är väldigt sant nämligen att ingenjörsyrket ofta kan innebära att jobba i grupper med personer från olika länder. Att man inte talar samma språk flytande kan vara en av svårigheterna i en sådan grupp och därför är det ju bra att man faktiskt har provat på det innan arbetslivet. För även om jag nästan ibland kan tycka synd om de två fransmännen i gruppen, som ju har skrivit lite mer av texten samt att de korrigerat våra grammatiska fel/ordval, för att de är med folk som inte talar flytande franska så är det ju ändå en lärdom för dem inför framtiden. För i deras framtida jobb kanske inte alla heller kommer prata flytande franska. Efter att vi diskuterat det lättade lite av mitt dåliga samvete iallafall!


Det har varit en fantastisk dag vädermässigt idag. Innan dagens tennismatch hade jag den här utsikten.

 


Och på väg hem från grupparbetet hade jag den här utsikten.

 

Haha usch vad dålig kvalitet det var på den. Inte helt otippat så var utsikten mycket vackrare i verkligheten. 


Tyvärr kom jag hem ganska sent idag och fick hoppa över att gå ut på Café Campus som är en bar i Plateau-området:/ Istället har jag gjort mitt rum lite personligare genom att sätta upp lite foton som jag hade med mig hit, för idag lyckades jag hitta häftmassa i Kanadas motsvarighet till TGR!

     


Inte helt otippat så är det nu dags för mig att sätta tänderna i ytterligare en ljuvlig 20-sidig fransk artikel, can't wait! 

   

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards