I CANada

Alla inlägg den 15 september 2013

Av icanada - 15 september 2013 18:06

Varje fredag blir cafeterian i skolan till en pub. Tyvärr var det sjukt lång kö till den så istället använde jag, Ella och Malin en Lonely planet bok om Kanada för att kolla in någon trevlig bar att besöka på stan. Vi hittade en trevlig och styde kosan dit. Där drack jag en melondrink


 


Det blev dock ganska tidig hemgång eftersom jag och Malin hade bokat in oss på en resa (tillsammans med COPEC som anordnar resor för utbytesstudenter på Poly) till en Western festival på lördagen. 


Innan helgen hade jag haft ungefär följande konversation med flera personer:

Någon: Vad ska du göra i helgen?

Jag: Jag ska åka på en Western festival!

Någon: Vart då någonstans?

Jag: Jag kommer inte riktigt ihåg vad stället heter..

Någon: Okej, men vad händer där?

Jag: Hm, jag vet inte riktigt..


Tidigt på lördagsmorgonen satte jag mig alltså på bussen mot festivalen som ett blankt papper,  jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Det visade sig iallafall att det skulle bli en mycket häftig upplevelse i den lilla byn St-Tite som ligger 2 timmar nordöst om Montreal. 


 


När vi kom fram möttes vi av massa husbilar (eller huspalats som döpte om dom till eftersom dom var enorma) precis överallt i samhället. Varje människa man mötte hade cowboyhatt och även i övrigt full cowboymundering med jeans och skjorta. Jag hade på något sätt tänkt mig att det var ett inhägnat festivalområde men nej, HELA samhället var en stor festival. Det var massa stånd och butiker överallt och även huset var utsmyckade med diverse knäppa grejer. Vart man än gick hörde man Johnny Cash och annan westernmusik. Jag pratade efteråt med en av dom från Poly som höll i vår resa och han sa att det var 100 000 besökare varje dag på festivalen (i år pågick den 6-15 september) och i vanliga fall bor det typ 2000 pers i byn. Siffrorna verkar galna, men det kanske stämmer.


 

 

 

 

 




Det som förgyllde hela resan var besöket på Rodeotävlingen. In kom vi på en arena där "planen" bestod av en stor lerpöl. Det vi skulle få se var otroligt häftigt, galet och fullkomligt livsfarligt. Några av grenarna bestod av att sitta utan sadel på en galen häst, samma sak fast på en tjur, hoppa upp på en rusande häst, fånga en ko med lasso och sedan välta den och binda ihop benen mm. Vi funderade på vad dom gjorde för att få djuren så galna i grenarna där man skulle hålla sig kvar, fick dom någon slags elchock? Nej, tillslut såg vi att dom spände på något slags band under magen på dom och på så sätt kände dom sig kanske jagade/ville försöka få bort det, och då hoppade/sparkade dom bakut som galningar. 


     

       


I en av dom första grenarna skadade sig en man när han skulle försöka hoppa upp på en rusande häst, han flög med benen före in i staketet. Det såg obehagligt ut och han fick hjälpas ut. I nästa gren ser man samma man komma instaplandes för att delta. Han staplar alltså fram till sin startlinje, sedan lyckas hans trots allt springa (!) och hoppa upp på hästen. Sedan hoppade han av den och staplade ut igen. Det är inte folk som ger sig i första taget som håller på med rodeo!


3 gånger under tävlingarna skulle "planen" fixas och då ställde sig alla upp och det blev allmän dans, sjukt kul :) 

   


Jag, Patrica, Malin och Cathy hade även en egen rodeotävling :)  

   


Till och med en hund var Westernpimpad

 


 

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards