I CANada

Direktlänk till inlägg 29 september 2013

Bergsbestigning

Av icanada - 29 september 2013 17:56

Igår var vi återigen härligt bytisaktiga och satte oss i den gula skolbussen. Denna gång tog den oss på fina vägar med härliga höstträd utanför fönstrena. Destinationen var Mont Tremblant, ett berg på knappt 900 m där det på vintern går att åka skidor. När man blir avsläppt vid en sån här mysig liten by vet man att dagen inte kan bli annat än bra.

 

 


Innan snön går det utmärkt att vandra upp för skidberget, något som vi gjorde :) Hade man fått önska väder för dagen så hade det blivit precis så som det faktiskt var: klarblå himmel, sol och värme! Man kunde välja väg upp och vi valde, som många andra, den lite längre vägen med fler utsiktsplatser. Det var en härlig och svettig vandring och man fick välja sina tillfällen att ta en klunk vatten för att ha lite kvar under hela tiden. 

 

Man fick verkligen se det som alla kanadensare är så stolta över: lövens färgändring

   

Efter drygt 2 timmar nådde vi toppen :)

 

Där blev det en välförtjänt vila i solen.

 

På nervägen valde vi den lättare vägen som helt enkelt var ner för en av skidbackarna. Det blev populärt att rulla ner :) 

 


 

Efter vandringen hade Malin och jag blivit inbjudna till en middag hos några fransmän. I tron om att vi skulle vara typ 5 st gick vi dit med en flaska vin. En efter en trillade in och tillslut var vi nog 14 pers som åt pasta och tomatsås! Sedan skulle det lekas. Det var en lek motsvarande "mördarleken" i Sverige (som jag dock aldrig har lekt) och reglerna var "lätta", så det var bara att hoppa in. Miljoner regler och karaktärer senare så kände man verkligen hur "lätt" leken var med massa konstiga ord på franska som man aldrig hört, speciellt när man också skulle diskutera saker med ivriga fransmän under lekens gång. 

Här är "första natten" under leken.

 


Det var en rolig lek som hade varit ännu roligare om man talade flytande franska :) 



 
 
Ingen bild

Mormor

1 oktober 2013 15:24

Hej Carro. Ett så underbart liv du verkar ha trots lite problem med franskan men den kommer säkert att gå lekande lätt när du träffar så många fransmän. Det är lustigt, precis innan jag gick in på din blogg hade jag skrivit på fb en liten kommentar om den underbara höstsolen, luften och de vackra färgerna och det stämmer ju fint med de härliga bilder som du lagt in. Kram från din Mormor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av icanada - 21 februari 2014 17:32

Merci ā tous pour ce semestre fantastique! J'ai vraiment aimé Montréal, Canada et tous le monde que j'ai rencontré!!   Det blev en lång paus innan det nu är dags för sista inlägget på den här bloggen. Just nu känns Kanada och franskan relativt av...

Av icanada - 11 januari 2014 13:17

Igår landade jag i tid på Kastrup och tog mig med tåget över sundet till Lund. Jag ska stanna här över helgen, för jag har innebandymatch i Helsingborg på söndag :) Sedan åker jag till Borås och stannar där tills nästa helg!    Som alltid när man...

Av icanada - 9 januari 2014 23:17


Jag tänkte att jag tar det säkra kortet och tar en taxi till flygplatsen, för att inte riskera att metron krånglar eller att flygbussen inte går. Plus att jag ju hade rätt mycket grejer. Men när vi kommer upp med taxin på motorvägen är det världens k...

Av icanada - 9 januari 2014 19:08


Det här är en långsam förmiddag. Mitt plan ska lyfta 17.25 lokal tid (om det nu kommer att gå i tid), så det är verkligen en seg väntan. Enligt tabell ska jag landa på Kastrup imorgon fredag kl 10.50, men vi får väl se.   Det är väldigt blandade ...

Av icanada - 9 januari 2014 04:00


Så kom då äntligen det sista resultatet och det innebär att JAG HAR KLARAT ALLA MINA KURSER!!!!! Helt sjukt!!!   Efter de första dagarna av kurserna visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Där i början av september var föreläsningarna ...

Presentation


Jag heter Caroline Dimberg, är 24 år, kommer ursprungligen från Borås och läser till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi i Lund. Bloggen kommer att handla om mina intryck och upplevelser från min utbytestermin i Montreal under hösten 2013.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards